-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:259

الف ـ لفظ سميع چند بار و در كدام سورهها آمده است؟ ب ـ چرا لفظ سميع قبل از صفات ديگر، مانند عليم و... آمده است؟

الف ـ واژه سميع به دو صورت سميع و السميع 41 بار در سورههاي ذيل آمده است:

سميع: بقره، 181، 224، 227، 244 و 256; آل عمران، 34، 38 و 121; اعراف، 200; انفال، 17 و 53; توبه، 98، 103; حج، 61، 75; نور، 21، 60; لقمان، 28; سبا 50; حجرات، 1; مجادله، 1.

السميع:

بقره، 127، 137; آل عمران، 35; مائده، 76; انعام، 13، 115; انفال، 61; يونس، 65; هود، 24; يوسف، 34، اسرأ، 1; انبيأ، 4; شعرأ، 220; عنكبوت، 5، 60; غافر، 20 و 56; فصلت، 36; شوري، 11; دخان، 6 (نرمافزار رايانهاي صراط، مرگز فرهنگ و معارف قرآن)

ب ـ علت تقدم سميع بر عليم شايد به اين جهت باشد كه در سميع به يك نحوي معناي عليم و دانايي نهفته است. ديگر اين كه انسانها معناي سميع را بهتر و زودتر از عليم درك ميكنند; از اين رو واژه سميع مقدم شده تا توجه انسانها به خداوند زودتر و سادهتر صورت گيرد.

اما سرّ تقدم سميع بر بصير چند چيز ميتواند باشد:

1. به گفته دانشمندان فيزيولوژي (علم وظايف اعضا) دستگاه شنوايي از دستگاه بينايي دقيقتر و قويتر و گستردهتر و قدرت دريافت آن بالاتر و وسيعتر است; بنابراين ممكن است تقدم سمع بر بصر در بسياري از آيات، به اين نكته اشاره داشته باشد كه در اين صورت اين خود يكي از موارد اعجاز علمي قرآن به شمار ميرود.

2. چون در انسان ابتدا قوه شنوايي و سپس قوه بينايي به وجود ميآيد; در صفات خداوند نيز واژه سميع بر بصير به جهت فهم انسانها مقدم شده است.

3. در راه سير و سلوك و شهود حق، مراتب سمعي بر بصري مقدم است; بنابراين سالك بايد ابتدا سامع باشد تا بتواند به مقام شهود برسد.

4. به جهت آهنگ و روان شدن تلفظ.(ر. ك: التمهيد في علوم القرآن، محمد هادي معرفت، ج 5، ص 55، جامعه مدرسين / دانشنامة قرآن، بهأالدين خرمشاهي، واژه سميع.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.